بهکارگیری مستندات خدمات پس از فروش منجر به استانداردسازی خدمات پس از فروش و افزایش رضایتمندی مشتریان خواهد گردید.
مستندات خدمات پس از فروش
در استانداردهای مدیریتی الزامات خدمات پس از فروش مشخص شده و مستندات باید بر اساس آ طرحریزی و اجرا شود.
الزامات استانداردهای مدیریتی
الزامات مختلفی از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ به خدمات پس از فروش میتواند مرتبط باشد در زیر برخی از اصلیترین الزامات آمده است.
- بند ۸-۲ الزامات محصولات و خدمات
- بند ۸-۵-۵ فعالیتهای پس از تحویل
- بند ۸-۶ ترخیص محصولات و خدمات
- بند ۸-۵-۲ شناسایی و ردیابی
- بند ۸-۵-۳ اموال مشتری
- بند ۹-۱-۲ رضایت مشتری
مستندات مورد نیاز
امکانسنجی قبل از تعهد به مشتری
ثبت سفارش مشتری و امکانسنجی در خصوص زمان ارایه خدمات، مبلغ و در دسترس بودن تکنسینهای تعمیراتی
مستند گارانتی
مستنداتی که مشخص کننده گارانتی محصولات و خدمات باشد که پیوست قرارداد میگردد.
مستند برنامهریزی
در صورتی که تعداد درخواستهای خدمات پس از فروش زیاد باشد سازمان باید مستنداتی جهت برنامهریزی ارایه خدمات پس از فروش تدوین نماید
فرم نظرسنجی مشتری
سوالات فرم نظرسنجی خدمات پس از فروش متناسب با ماهیت خدمات پس از فروش تعریف و نظرات از طریق فرم نظرسنجی از مشتری دریافت میشود.
گزارش خدمات پس از فروش
خدمات ارایه شده توسط تکنیسنهای تعمیراتی از طریق گزارش تعمیرات خدمات به اطلاع مسئولین رسانده میشود.
کنترل اموال مشتری
در صورتی که محصول مشتری یا اجزای آن جهت انجام تعمیرات وارد شرکت شود مشخصات آن در فرم کنترل اموال مشتری ثبت شده و به نحو مناسبی شناسایی میشود.
کنترل کیفیت
چک لیست کنترلی پس از ارایه خدمات پس از فروش توسط تکنسین تعمیرایت تکمیل شده و بایگانی میشود . در صورت نیاز بازدیدهایی به صورت سرزده از خدمات ارایه شده نیز صورت میگیرد.
این مطلب توسط پیام خرازیان تهیه شده است
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.isostore.ir بلامانع است.