شاخص های فرآیندها به سازمان کمک مینماید تا مدیران سازمان عملکرد فرآیندها را به سرعت پایش نموده و اقدامات لازم را بعمل آورد.
شاخص های فرآیندها
در تدوین شاخص های فرآیندها میتوان شاخص برداشتی یا شاخص عملکردی تدوین نمود.
کاربرد شاخص های فرآیند
- پایش جاری سازی استراتژی از طریق فرآیندها
در کارت امتیازدهی BSC شاخصهای عملکردی فرایند مشخص میگردد
- الزامات استانداردهای مدیریتی از جمله ایزو ۹۰۰۱
در فرم شناسنامه فرآیند شاخصهای فرآیند مشخص میگردد
- ارزیابی عملکرد سازمان از طریق مدلهای سرآمدی
در اظهارنامه تعالی سازمانی این شاخصها مشخص میگردد.
روشهای تعیین شاخصهای فرآیندها
به منظور تعیین شاخصهای فرایندها باید اقدامات زیر صورت گیرد.
- شناخت فرآیندهای سازمان
- الگوبرداری از شاخصهای استاندارد صنعت / جهانی
- تعیین شاخصهایی متناسب با نیاز سازمان
شاخصهای برداشتی
این شاخصها نظرات ذینفعان را بررسی مینماید که سوالات یا شاخصهای آن در قالب فرمهای نظرسنجی در سازمان تهیه میگردد.
نظیر:
شاخصهای عملکردی
این شاخصها عملکرد فرآیند یا کسبوکار را بررسی مینماید شاخصهای عملکردی میتواند اثربخشی و کارایی فرآیند را بررسی نماید.
نظیر :
- شاخص درصد تحویل بهموقع
- شاخص سرانه آموزش
- شاخص سرانه پیشنهادات
- شاخص درصد محصولات نامنطبق
ارزیابی و تحلیل شاخصها
- شاخصهای فرآیندها باید در دورههای زمانی مشخص توسط مالکین فرآیند پایش و اندازهگیری شود
- عملکرد فرآیند در قالب گزارش و نمودار تهیه شده و توسط مالکین فرآیند تحلیل میگردد.
- اقدامات لازم جهت بهبود عملکرد فرآیند بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل شاخصها صورت میگیرد.
میخواهم شاخصهای فرآیند را دانلود کنم
این مطلب توسط مهندس پیام خرازیان تهیه شده است
انتشار مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس سایت www.isostore.ir بلامانع است.