وظایف مدیر تضمین کیفیت

وظایف مدیر تضمین کیفیت

شرح وظایف مدیر تضمین کیفیت ، جهت اطمینان از اثربخشی استانداردهای مدیریتی در هر سازمان در این مطلب ارایه شده است.

شرح وظایف تضمین کیفیت

تعریف شغل

مسئول تضمین کیفیت کنترل و نظارت مستمر بر اجرای اثربخش سیستم مدیریتی را بر اساس استاندارد مورد نظر بر عهده دارد.

شرایط احراز شغل تضمین کیفیت

  • تحصیلات : حداقل کارشناس مهندسی صنایع / رشته های مهندسی
  • سابقه کار: حداقل 2 سال

آموزش‌های مورد نیاز :

  • دوره آموزش ایزو 9001
  • دوره ممیزی داخلی ایزو 9001

مهارت‌های مورد نیاز

  • مهارت‌های ارتباطی
  • کار تیمی
  • حل مسائل

مدیر تضمین کیفیت در صنایع خودروسازی علاوه بر موضوعات فوق باید به ابزارهای مهندسی کیفیت نظیر تجزیه‌ و تحلیل حالت خرابی FMEA، طراحی مشتری مدار محصول QFD ، تجزیه‌وتحلیل سیستم اندازه‌گیری MSA، کنترل فرآیند آماری SPC و … آشنا باشد

ویژگی‌های شخصیتی

  • مشارکت در فعالیت‌های بهبود
  • پیگیری مستمر فعالیت‌ها
  • مستندسازی فعالیت‌ها

شرح وظایف مدیرتضمین کیفیت

  • شناسایی فرآیندهای سازمان و تعیین شاخص‌های پایش و اندازه‌گیری آن
  • همکاری در تحلیل محیط کسب‌و‌کار، تدوین استراتژی‌ها و طرحریزی اهداف و برنامه‌های آن.
  • پیگیری تحقق اهداف و برنامه‌های آن و گزارش‌دهی به مدیریت
  • همکاری در شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌های فرآیندهای سازمان و تلاش در جهت کنترل آن‌ها
  • تدوین یا بازنگری مستندات موردنیاز فرآیندها از طریق مستندسازی شامل روش اجرایی، دستورالعمل و فرم‌ها با همکاری مسئولین فرآیندها
  • درخواست اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه به منظور حذف عدم انطباق بالفعل یا بالقوه
  • پیگیری اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه بمنظور حذف عدم انطباق بالفعل یا بالقوه
  • ارائه گزارش و پیشنهادات در جهت بهبود فعالیت ها به مدیریت.
  • همکاری در پایش واندازه‌گیری فرآیندها و ارایه گزارش به مدیریت.
  • همکاری جهت تدوین طرح کیفیت با مسئولین فنی.
  • دریافت نتایج پایش و اندازه‌گیری فرآیند از سایر فرآیندها .
  • نظارت بر اجرای سیستم کنترل مدارک و سوابق.
  • نظارت بر تحت کنترل قراردادن مدارک با منشاء برون سازمانی.
  • به‌روز‌آوری الزامات قانونی و مقرراتی مرتبط با محصول و خدمات.
  • بررسی درخواست تغییر مدارک و بررسی آن.
  • نظارت بر عملکرد فرآیندهای سیستم مدیریت و ارائه گزارش به مدیریت
  • تهیه گزارشات تحلیلی از وضعیت سیستم مدیریت به مدیریت
  • همکاری در تجزیه و تحلیل نمودارها و گزارش های دریافتی
  • تعیین تیم ممیزی داخلی و همکاری در اجرای ممیزی داخلی .
  • اعلام برنامه ممیزی داخلی به کلیه فرآیندها .
  • بازنگری چک لیست ممیزی استاندارد مورد نظر قبل از اجرای ممیزی داخلی
  • تهیه گزارش ممیزی داخلی و ارائه آن به مدیریت ارشد .
  • پیگیری عدم انطباق های ممیزیها و همکاری جهت بر طرف نمودن آن .
  • نگهداری سوابق ممیزی های داخلی و خارجی.
  • ارتباط با شرکت های گواهی‌دهنده و بازرسی در خصوص مسائل سیستم مدیریت .
  • نظارت بر بازنگری مستندات سیستم مدیریت به صورت دوره‌ای.
  • جمع‌آوری گزارشات مورد نیاز جهت جلسات بازنگری مدیریت و ارائه آن به مدیریت.
  • پیگیری مصوبات جلسه بازنگری مدیریت و گزارش وضعیت تحقق آن به مدیریت.
  • تهیه گزارش از وضعیت تحقق اهداف و ارائه به مدیریت.
  • تعیین نیازهای آموزشی کارکنان تحت اختیار.
  • ارزیابی برآورده‌سازی نیازها و الزامات مشتریان.
  • و …

شرح مدیر وظایف تضمین کیفیت توسط پیام خرازیان تهیه‌شده است .
انتشار این مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس منبع www.kharazian.ir بلامانع است

دیدگاهتان را بنویسید