شرح وظایف مدیر تضمین کیفیت ، جهت اطمینان از اثربخشی استانداردهای مدیریتی در هر سازمان در این مطلب ارایه شده است.
شرح وظایف تضمین کیفیت
تعریف شغل
مسئول تضمین کیفیت کنترل و نظارت مستمر بر اجرای اثربخش سیستم مدیریتی را بر اساس استاندارد مورد نظر بر عهده دارد.
شرایط احراز شغل تضمین کیفیت
- تحصیلات : حداقل کارشناس مهندسی صنایع / رشته های مهندسی
- سابقه کار: حداقل 2 سال
آموزشهای مورد نیاز :
- دوره آموزش ایزو 9001
- دوره ممیزی داخلی ایزو 9001
مهارتهای مورد نیاز
- مهارتهای ارتباطی
- کار تیمی
- حل مسائل
مدیر تضمین کیفیت در صنایع خودروسازی علاوه بر موضوعات فوق باید به ابزارهای مهندسی کیفیت نظیر تجزیه و تحلیل حالت خرابی FMEA، طراحی مشتری مدار محصول QFD ، تجزیهوتحلیل سیستم اندازهگیری MSA، کنترل فرآیند آماری SPC و … آشنا باشد
ویژگیهای شخصیتی
- مشارکت در فعالیتهای بهبود
- پیگیری مستمر فعالیتها
- مستندسازی فعالیتها
شرح وظایف مدیرتضمین کیفیت
- شناسایی فرآیندهای سازمان و تعیین شاخصهای پایش و اندازهگیری آن
- همکاری در تحلیل محیط کسبوکار، تدوین استراتژیها و طرحریزی اهداف و برنامههای آن.
- پیگیری تحقق اهداف و برنامههای آن و گزارشدهی به مدیریت
- همکاری در شناسایی ریسکها و فرصتهای فرآیندهای سازمان و تلاش در جهت کنترل آنها
- تدوین یا بازنگری مستندات موردنیاز فرآیندها از طریق مستندسازی شامل روش اجرایی، دستورالعمل و فرمها با همکاری مسئولین فرآیندها
- درخواست اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه به منظور حذف عدم انطباق بالفعل یا بالقوه
- پیگیری اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه بمنظور حذف عدم انطباق بالفعل یا بالقوه
- ارائه گزارش و پیشنهادات در جهت بهبود فعالیت ها به مدیریت.
- همکاری در پایش واندازهگیری فرآیندها و ارایه گزارش به مدیریت.
- همکاری جهت تدوین طرح کیفیت با مسئولین فنی.
- دریافت نتایج پایش و اندازهگیری فرآیند از سایر فرآیندها .
- نظارت بر اجرای سیستم کنترل مدارک و سوابق.
- نظارت بر تحت کنترل قراردادن مدارک با منشاء برون سازمانی.
- بهروزآوری الزامات قانونی و مقرراتی مرتبط با محصول و خدمات.
- بررسی درخواست تغییر مدارک و بررسی آن.
- نظارت بر عملکرد فرآیندهای سیستم مدیریت و ارائه گزارش به مدیریت
- تهیه گزارشات تحلیلی از وضعیت سیستم مدیریت به مدیریت
- همکاری در تجزیه و تحلیل نمودارها و گزارش های دریافتی
- تعیین تیم ممیزی داخلی و همکاری در اجرای ممیزی داخلی .
- اعلام برنامه ممیزی داخلی به کلیه فرآیندها .
- بازنگری چک لیست ممیزی استاندارد مورد نظر قبل از اجرای ممیزی داخلی
- تهیه گزارش ممیزی داخلی و ارائه آن به مدیریت ارشد .
- پیگیری عدم انطباق های ممیزیها و همکاری جهت بر طرف نمودن آن .
- نگهداری سوابق ممیزی های داخلی و خارجی.
- ارتباط با شرکت های گواهیدهنده و بازرسی در خصوص مسائل سیستم مدیریت .
- نظارت بر بازنگری مستندات سیستم مدیریت به صورت دورهای.
- جمعآوری گزارشات مورد نیاز جهت جلسات بازنگری مدیریت و ارائه آن به مدیریت.
- پیگیری مصوبات جلسه بازنگری مدیریت و گزارش وضعیت تحقق آن به مدیریت.
- تهیه گزارش از وضعیت تحقق اهداف و ارائه به مدیریت.
- تعیین نیازهای آموزشی کارکنان تحت اختیار.
- ارزیابی برآوردهسازی نیازها و الزامات مشتریان.
- و …
شرح مدیر وظایف تضمین کیفیت توسط پیام خرازیان تهیهشده است .
انتشار این مطلب با ذکر نام پیام خرازیان و آدرس منبع www.kharazian.ir بلامانع است